Barns tal- och språkutveckling
Till oss är du välkommen om du känner oro för ditt barns tal- och språkutveckling. Vi utreder och behandlar uttal, ordförråd, grammatik, förståelse och språkanvändning. Här nedan kan du läsa om några milstolpar i barns språkutveckling!
Välkommen att kontakta oss!
Milstolpar i tal- och språkutvecklingen
Det kan vara svårt att veta när det är dags att söka hjälp vid talsvårigheter och språksvårigheter. Här är några milstolpar och hållpunkter i barns språkutveckling. Detta innebär att de flesta barn behärskar dessa färdigheter vid en viss ålder. Tänk dock på att alla barn utvecklar sitt språk i olika takt och att varje barns tal- och språkutveckling är individuell. Är du som förälder orolig är du alltid välkommen att kontakta oss!
Spädbarn
- vänder sig mot den som talar
- utvecklar gurgelljud mot vokaler /aaa/ och stavelsejoller /mama/, /gagaga/
- förstår enkla ord
- visar intresse för kommunikationspartnern
10-18 månader
- använder ljud, gester och enstaka ord
- sträcker sig mot något de vill ha
- reagerar på sitt namn
- förstår enkla frågor
- säger några ord
- söker språklig kontakt: ler mot dig, vinkar “hejdå” (visar intresse för andra barn och vuxna)
30 månader
- sätter ihop enkla ord (t.ex. “titta bil”, “pappa komma”)
- har ett ordförråd på fler än 25 ord
- förstår betydligt fler ord än det kan säga
- förstår enkla uppmaningar (ex. “ge pappa spaden”, “nu ska vi äta”)
- vid den här ålder brukar barn börja samla på sig en mängd nya ord – “ordsamlarstadiet”
3 år
- kombinerar tre ord eller fler till meningar
- ställer frågor
- förstår uppmaningar i två led (t.ex. ge mig gaffeln och duka av tallriken”) och enkla berättelser
- förstår vem-, var-, hur-frågor
- har ett uttal som förstås utanför familjen
- har lärt sig samtalets struktur; lyssna – prata – lyssna
4 år
- är en skicklig samtalspartner som inte längre är så beroende av vuxenstöd i samtal
- kan uttala de flesta språkljud (utom /r/, /sje/ och /tje/ som är vanligt att ha svårt att säga upp till det att man är 6 år)
- förstås även av de som inte känner barnet
- uttrycker sig i relativt grammatiskt korrekta meningar. Barn som har svårt att bygga meningar har ofta svårt att förstå vad andra säger om de använder sig av långa meningar
5-6 år
- kan följa en berättelse
- kan återberätta något de hört
- har ett stort ordförråd
- kan resonera, berätta och anpassa sitt språk till t.ex när de pratar med små barn
- vissa böjningsformer kan fortfarande bli fel så som “gedde”, “hållde” och “hons”,
- behärskar de flesta språkljud, viss finputsning av uttalet såsom /r/, /sje/, och /tje/ kan behövas
Tänk på:
Nedsatt hörsel kan orsaka försenad tal- och språkutveckling. Misstänker du att ditt barn hör dåligt? Kontakta BVC eller din vårdcentral för undersökning.
Om ditt barn själv är medvetet om att hon/han inte kan säga ett visst ljud är det bra att söka hjälp hos logoped.
Tecken på språkliga svårigheter:
- sparsamt med joller
- långsam språkutveckling
- svårförståeligt tal för både kända och okända lyssnare
- svårt att lära sig nya ord
- nedsatt språkförståelse
- svårt att använda sitt språk